Sivut

lauantai 6. huhtikuuta 2013

Salailua ja selityksiä

Minua vaivaa eräs asia. Nyt keväällä on luvassa jos jonkinmoisia juhlia. Veljeni pitää isot juhlat, on vappu, ystävän synttärit ja omat valmistujaisjuhlat. Juhliin kuuluu toki myös alkoholijuomien nauttiminen, vaikka mistään örvellysjuhlista ei olekaan kyse.

Raskautumistoiveistani ja yrityksestä ei edelleenkään tiedä kahden läheisimmän ystäväni ja äitini lisäksi kukaan muu. En tiedä onko se ylivarovaista, mutta en halua käyttää alkoholia tämän yrityksen aikana. Koska se tuntuu vahvasti kuitenkin kuuluvan kaikkiin juhliin, niin joudun oikein urakalla miettimään selityksiä juomattomuudelleni. Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta minua tällainen selittely vaivaa ja ärsyttää.

Vaikeinta selityksiä on keksiä opiskelukavereilleni. Suurin osa heistä elää ajoittain railakastakin sinkkuelämää, johon juhliminen tietysti kuuluu olennaisena osana. Olen jättänyt alkuvuonna jo monia rientoja väliin raskaustoiveiden takia ja selitellyt poisjäämistäni ympäripyöreästi.

Jostain syystä juomattomuutta pidetään omituisena. Sille pitäisi olla aina jokin järkevä syy. Entä jos haluaisin vain elää terveellisesti ja olla sen vuoksi juomatta? Ja on siinäkin perää. Olemme miehen kanssa keskittyneet nyt muutenkin syömään terveellisemmin ja liikkumaan enemmän eikä  kummankaan ole edes tehnyt mieli juhlia. Ehkä yritän vain vedota siihen, että en halua juoda ja toivon, ettei se aiheuta sen kummempia spekulaatioita.

10 kommenttia:

  1. Itse olen pohtivaa tyyppiä ja aina jos joku rupeaa selittämään syytä miksei juo, tiedän että siellä on jotain taustalla. Itse sanon suoraan, etten juo sen kummempia puolustelematta. Mieheni on absolutistiksi kääntynyt railakkaiden teinivuosien jälkeen ja sai kyllä ärähtää, ettei juo, ennenkuin kaverit ja minä uskoimme.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parempi olisikin varmaan vain todeta, etten juo sen enempää selittelemättä. Ja täytyy toivoa, ettei kukaan ala kovaan ääneen pohtimaan syitä sille. En halua joutua tilanteeseen, jossa joku utelee mahdollisesta raskaudestani. Se tuntuu äärimmäisen pahalta tilanteessa, jolloin sitä oikeasti toivoo sydämensä pohjasta, mutta ei halua kertoa siitä kaikille.

      Poista
  2. Minä olen ollut juomatta nyt kolmisen vuotta. Ei vain maistu. Olen oppinut nuorempana sen, ettei alkoholi sovi minulle (kenelle sopisi?), joten olen halunnut jättää sen kokonaan pois. Aina sitä joku jaksaa ihmetellä ja odotella, josko tällä kertaa en joisi sen takia, että olisin raskaana. Aina joku kysyy joko minulta tai mieheltäni, miksen juo, johon toteamme aina sen enempää selittelemättä, että en käytä alkoholia. Kyllä tuttavapiiri pikkuhiljaa tottuu ajatukseen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että tuttavapiirisi on jo tottunut ajatukseen ja ehkä he vähitellen jättävät kaiken ihmettelyn sikseen. :) Vaikka sillä ei oikeastaan ole merkitystä, mitä muut ajattelevat juomattomuudestani, niin silti kaikenlainen selittely tuntuu vaivaannuttavalta. Ehkä minäkin vain alan totuttaa lähipiiriäni siihen, etten enää juo ollenkaan. :)

      Poista
  3. eksyin tänne sinun blogiin sattumalta ja jään lukiaksi! Ja pakko oli kommentoida tähän että jos haluat selityksen keksiä nii joku läheinen ystäväsi voisi auttaa siinä joka tietää esim otetaan "kisa" kumpi on pidempään juomatta, meillä meni näin koko syksy että sanoin että kaverin kaa on kisa menossa että kumpi kestää olla pidempää juomatta kun en halunnut raskaudestani kertoa kellekkään kun pelkäsin keskenmenoa niin mikä oli tapahtunut kesän lopussa! Joten vasta nytten selvisi useimmille oikea syy että ai miks roosa et oo juonu..paljastin siis nytten raskauden naamakirjassa uuden profiilikuvan mukana, näin minulla toimi ja kukaan ei epäillyt:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa, että eksyit blogiini Roosa! Tervetuloa lukijaksi. :)

      Kiitos vinkistä, hauska tuo ideasi! Voisi kyllä toimia hyvinkin, kukaan tuskin epäilisi. Mukava kuulla, että olet saanut nyt kertoa raskaudestasi ystäville ja tuttaville. Varmasti ihana tunne, kun ei tarvitse enää "salailla" sitä. :)

      Poista
  4. Se on kyllä hassua, että Suomessa joutuu selittelemään juomattomuuttaan. Ja selittely on tosiaan rasittavaa.

    Itse en ole muuttanut juomisiani vauvan yrityksen myötä. Mutta juomiseni onkin sellaista, että silloin tällöin viinilasillinen tai pari.

    Jos kerran toteaa napakasti, että ei nyt vain huvita juoda, niin eiköhän ne kaverit jätä jatkossa rauhaan ja ala pikkuhiljaa tottua tilanteeseen (ihan kuin olisi joku tosi erikoinenkin tilanne ;). Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, juomattomuutta pidetään kummallisena ja juomista sen sijaan normaalina. :)

      Minäkin olen ajatellut, että ehkä voisin juoda juhlissakin juuri viinilasillisen tai kaksi, en sen enempää. Tiedän, ettei se vaikuta raskautumisyrityksiin, mutta jotenkin on vain ollut luontevampaa olla kokonaan juomatta.

      Kiitos Helmi tsempeistäsi! Aion sanoa napakasti, että nyt en vain juo ja piste. :)

      Poista
  5. Mun ei "onneksi" tarvinnut keksiä mitään tekosyitä miksi en juonut. Mä olen niin huono muutenkin juomaan, että kukaan ei kattonut vaikka siiderit jäikin pöydälle :)

    *mun blogini http://aitinaomanlainen.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä minullakin voisi käydä nyt niin, ettei kukaan erityisemmin kiinnittäisi juomattomuuteeni huomiota kun olen jo jonkin aikaa ollut täysin vesilinjalla. :)

      Poista